L’atenció primària és més pròxima i està més present que mai per afrontar el coronavirus

Vacunació contra la covid-19 al CAP Sanllehy a professionals de centres educatius

Davant la situació excepcional per la pandèmia del coronavirus SARS-CoV-2 l’atenció primària és més pròxima i està més present que mai en el seu paper d’atenció a la salut de la ciutadania, no només pel control i seguiment de persones amb sospita o diagnòstic de la covid-19, sinó també per l’atenció que continuen rebent tots aquells pacients amb altres patologies.

Les mesures de prevenció de contagis han suposat una disminució de les visites presencials als CAP que progressivament s’estan recuperant i que s’ha contrarestat amb el reforç de l’atenció telemàtica (per telèfon, videoconferència o a través d’eines digitals com La Meva Salut o l’eConsulta). També s’ha reforçat l’atenció domiciliària per atenció a persones que no poden desplaçar-se als CAP o que el seu desplaçament suposa un risc per la seva especial vulnerabilitat. Un exemple serien les cures a persones fràgils o l’atenció a mares i nadons després del part.

Aquestes mesures han requerit un canvi en l’accés als professionals de referència del CAP, de forma que es demana a la ciutadania que contacti amb el centre per telèfon o per internet abans de desplaçar-se. L’objectiu és realitzar un cribratge previ per identificar el professional més adient a la demanda i ser més eficients. Per millorar aquesta accessibilitat s’han reforçat els canals d’atenció telefònica i s’ha creat un formulari per poder expressar les demandes d’atenció.

Atenció a les residències

Com s’ha adaptat l’atenció primària
L’atenció primària ha tingut un paper protagonista durant la situació excepcional per la pandèmia. Els professionals s’han hagut d’adaptar a una situació canviant i assumir noves responsabilitats, sense deixar l’atenció habitual dels CAP, dintre i fora de les consultes.
Entre les noves responsabilitats es troba l’atenció a:

  • Residències: on els professionals d’atenció primària han realitzat tasques de seguiment i prevenció de la covid-19 i d’altres patologies, l’establiment de mesures per evitar contagis, la realització de proves PCR i tests ràpids d’antígens, la formació dels professionals de les residències en l’automostra i en mesures de seguretat i la vacunació contra la covid-19.
  • Hotels salut, dispositius habilitats per a l’atenció a persones diagnosticades de covid-19 o contactes estrets que, per diferents circumstàncies sanitàries o socials, no podien realitzar un adient aïllament al domicili.
  • Escoles: a través d’unitats mòbils i dels Referents Escolars Covid (RECO) que actuen als centres educatius quan es detecta un cas positiu.
  • Cribratges poblacionals, habilitats en punts de la ciutat amb una alta incidència de la covid-19, primer amb PCR i després amb tests ràpids d’antígens, per detectar positius asimptomàtics i tallar cadenes de transmissió.
  • Punts de cribratge als CAP per a la població amb simptomatologia compatible amb la covid-19, creant circuits covid i no covid per garantir la seguretat de pacients i professionals.
  • Vacunació de la covid-19: Els professionals d’atenció primària lideren la campanya vacunal, seguint els grups prioritzats pel Departament de Salut. En funció del col·lectiu que cal vacunar, els professionals s’adapten a les necessitats de la ciutadania. Així s’ha vacunat a les residències amb unitats mòbils, s’han habilitat equips de vacunació a domicili i s’han creat punts de vacunació al mateix CAP o a espais annexos.
Consulta del gestor covid al CAP Adrià

Els CAP també han acollit noves figures professionals com els gestors covid, que realitzen el seguiment de casos sospitosos i dels seus contactes amb l’objectiu de trencar la cadena de contagis, o els Referents Escolars Covid (RECO) que realitzen aquesta tasca de seguiment en l’àmbit escolar i que són la figura de comunicació directa entre CAP i escola.

Per altra banda, els professionals de l’Atenció Primària Barcelona Ciutat (APBCN) lideren projectes de recerca sobre el coronavirus SARS-CoV-2 que posa de manifest la seva inquietud i implicació per donar resposta a les noves situacions que es troben des de la declaració de la pandèmia de la covid-19 i també per avaluar la importància de l’atenció primària en l’abordatge de la malaltia.

Què ha suposat la pandèmia
La pandèmia del coronavirus ha posat en relleu:

  • La capacitat d’adaptació dels professionals de l’atenció primària.
  • El paper de l’atenció primària en la salut de la població, ja que durant la pandèmia ha atès el 85% dels casos de la covid-19 amb simptomatologia lleu, realitzant el diagnòstic, seguiment i l’estudi de contactes.
  • La tasca i el lideratge dels diferents perfils professionals del CAP, com les professionals d’infermeria, amb l’atenció a residències, als punts de recollida de mostres o la vacunació; els administratius sanitaris, amb l’organització de la demanda dels CAP o la incorporació dels gestors covid i els RECO, o els treballadors socials sanitaris, que han coordinat recursos per atendre necessitats socials de persones més vulnerables.

Més informació:

Quant a @apicsbcn

Informació dels CAP de Barcelona ciutat de l'Institut Català de la Salut
Aquesta entrada ha esta publicada en Professionals dels CAP. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.