L’APBCN celebra el cinquè aniversari de l’atenció continuada domiciliària (ACD) que atén els pacients a casa quan els CAP estan tancats

Foto: Josep Lago (AFP)

L’Atenció Primària Barcelona Ciutat (APBCN) celebra el cinquè aniversari de gestió de l’atenció continuada domiciliària (ACD), un servei que es desplaça als domicilis dels pacients quan els CAP estan tancats per atendre aquelles persones que no poden sortir de casa. Després de 22 anys en mans de l’empresa privada, aquest servei es consolida dintre de l’atenció primària que ha aportat millores per a la ciutadania com és garantir la continuïtat assistencial i la seguretat del pacient. I és que el personal sanitari té accés a la història clínica i farmacològica abans d’acudir al domicili i, en cas necessari, pot programar en el moment una visita de continuïtat amb l’equip de referència de l’atenció primària o realitzar qualsevol anotació a l’historial. Per la seva banda, els CAP reben alertes dels pacients visitats i poden consultar les anotacions fetes des de l’ACD i realitzar el seguiment amb tota la informació.

Durant la pandèmia del coronavirus, l’ACD ha vist incrementada la seva tasca i el seu protagonisme dintre de la sanitat, atès que, amb la reducció de la mobilitat i la limitació de les visites presencials al CAP, per garantir la seguretat de persones usuàries i professionals, s’ha reforçat l’atenció domiciliària perquè les persones més vulnerables o amb limitacions poguessin rebre atenció en un entorn segur en cas de necessitat. També hi ha hagut novetats en el paper dels conductors que han donat suport al personal sanitari amb els equips de protecció individual (EPI).

Servei els dies laborables de 19 h a 8 h; i els caps de setmana i festius, les 24 hores

L’ACD ofereix atenció Barcelona ciutat, Montcada i Reixac i el barri de La Mina de Sant Adrià del Besòs, els dies laborables de 19 h a 8 h; i els caps de setmana i festius, les 24 hores del dia. El centre que coordina el servei està situat al CAP Manso i els professionals es troben distribuïts entre les bases del CAP Manso i del CAP Casernes.

Rebre aquest servei, no implica cap canvi a l’hora de demanar assistència, la ciutadania truca al 061 CatSalut Respon quan té un problema de salut. Es valora la petició i es deriva al dispositiu assistencial més adient en funció de la gravetat, ja sigui atenció telefònica, desplaçar professionals sanitaris o enviar una ambulància d’emergències mèdiques. Si es determina la intervenció de l’ACD, des del CAP Manso un equip d’administratius gestionen i assignen els avisos. Els equips d’atenció a domicili estan formats per un professional de medicina de família o d’infermeria i un conductor format que els acompanya i els ofereix suport tècnic.

Més informació:

Quant a @apicsbcn

Informació dels CAP de Barcelona ciutat de l'Institut Català de la Salut
Aquesta entrada ha esta publicada en Processos assitencials, Professionals dels CAP, Urgències. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.