Els tràmits per a la baixa mèdica de la covid-19 s’agilitzen per alliberar la tasca dels CAP

El Departament de Salut ha implementat un seguit de mesures destinades a agilitzar els tràmits de la baixa per la covid-19 amb l’objectiu d’alliberar a professionals sanitaris d’aquests actes administratius, prioritzar l’assistència sanitària i facilitar les gestions a la ciutadania. A partir del 12 de gener, les persones que sol·licitin la baixa per la covid-19 obtindran l’alta 7 dies després, un cop acabat l’aïllament, directament a La Meva Salut. Si passat aquest període o abans, la persona encara té símptomes o es troba malament, haurà de contactar amb el CAP perquè valorin el seu cas.

Es tracta de procediments excepcionals davant d’una situació extraordinària per descarregar a professionals de l’atenció primària de tota la feina que no té un valor directe per a la salut de les persones, ja que dilluns 10 de gener es va batre el rècord de visites als CAP amb gairebé 100.000 consultes només per la covid-19.

Mesures per agilitzar la baixa mèdica per la covid-19
Cal recordar que també s’han implementat mesures per a la inclusió del positiu a l’historial clínic en cas que s’hagi obtingut per un test d’auto mostra. Hi ha fins a quatre maneres per comunicar-lo sense necessitat de demanar consulta presencial al centre d’atenció primària:

  • De manera temporal i per ajudar a descongestionar l’atenció primària, trucant a les farmàcies adherides i identificant-se, indicant la marca del test i la data en què s’ha fet. Des de Salut s’insisteix la importància de no anar-hi presencialment, ja que amb un resultat positiu ja ha començat el període d’aïllament.
  • Amb una eConsulta des de La Meva Salut, indicant la marca del test i la data en què s’ha fet.
  • A la web citasalut.gencat.cat, a l’apartat Símptomes de la COVID-19, mitjançant un formulari de nova creació.
  • Si no es pot fer cap dels canals anteriors, es pot contactar amb el CAP o bé trucar el 061. Tot i això, es recomana que, sempre que sigui possible, s’utilitzin vies telemàtiques per reservar els CAP per a les persones que realment necessitin aquesta atenció perquè no es troben bé o per qualsevol altre problema de salut.

Un cop fet el tràmit d’inclusió del positiu a l’historial clínic, la persona rebrà un SMS al seu telèfon mòbil amb un enllaç a ContacteCovid.cat per tal que identifiqui els contactes estrets i tramitar seguidament la baixa laboral, si és necessari.

Aquesta simplificació de tràmits s’afegeix a la possibilitat que ja tenen els i les treballadores que són baixa per covid-19 de presentar a l’empresa el document de baixa amb caràcter retroactiu, més enllà dels 3 dies estipulats fins ara.

Més informació al Departament de Salut.

Quant a @apicsbcn

Informació dels CAP de Barcelona ciutat de l'Institut Català de la Salut
Aquesta entrada ha esta publicada en Processos assitencials, Professionals dels CAP. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.