“En plena pandèmia del coronavirus es va instaurar la consulta d’ecografies al CAP La Mina i vam poder millorar la resolució diagnòstica”

Publicat el 7 de setembre de 2020

Elisabet Carrera Alfonso
Infermera i adjunta a la direcció del CAP La Mina

L’Elisabet Carrera és infermera d’atenció primària des de fa 16 anys i treballa al CAP La Mina des de fa 10 anys, un centre amb unes circumstàncies particulars per les característiques sociodemogràfiques i sanitàries de la seva població de referència i per l’important vincle dels professionals del centre amb la salut comunitària. Com a adjunta a la direcció, Carrera ha viscut en primera persona com han reorganitzat i coordinat les noves necessitats i les que ja tenien: nous protocols, tests PCR, mesures de seguretat, domicilis, urgències, activitats comunitàries, tot va encaixant amb una nova manera de fer l’atenció primària en temps de desescalada. La infermera ha mostrat la seva experiència a la iniciativa #ICSfluencers que dona veu, a través de les xarxes socials de l’ICS, als professionals i a la ciutadania perquè expliquin, en primera persona, la seva experiència amb els serveis de salut, com afronten el dia a dia o detalls de la seva tasca.

Al CAP La Mina les infermeres realitzen diàriament proves PCR per a la detecció de la COVID-19, “així podem tenir el diagnòstic en el menor temps possible”. Com tots els centres, disposen de circuits diferenciats per a pacients amb símptomes compatibles amb coronavirus SARS-CoV-2 i per a la resta de problemes de salut. “El primer filtre és el personal de l’entrada que ens ajuda a regular el flux d’usuaris a l’edifici”, relata. Si la persona no té visita concertada “al taulell l’atendrà un professional de medicina de família qui, a través d’unes preguntes, farà una valoració inicial i decidirà qui l’ha de visitar”. Si es tracta d’una sospita de la COVID-19, un altre professional de medicina de família realitza la visita protocol·lària i determina si cal una prova PCR, que es realitza a continuació, sense requerir més desplaçaments al centre.

En el cas de les extraccions, “les infermeres revisen el llistat el dia anterior per identificar persones citades amb clínica compatible de la COViD-19 i així realitzar l’extracció en un altre espai”. Per altra banda, en plena pandèmia “es va instaurar la consulta d’ecografies i vam poder millorar la resolució diagnòstica”, recorda. Després aquesta consulta s’ha mantingut.

Però tal com puntualitza Carrera, “no tot és COVID-19”, per això destaca altres serveis com el de Pediatria on, a més de les revisions del nen sa, “també s’atenen infants amb patologia aguda i es fan controls regulars d’infants amb patologia crònica”, afirma.

Atenció no presencial i atenció domiciliària
El coronavirus “ha modificat les nostres agendes i formes de treballar. La visita no presencial s’ha potenciat per evitar possibles contagis” i la consulta al CAP es valora per a aquelles qüestions on la presencialitat aporta un valor clínic. Carrera menciona serveis com Odontologia, que és “una de les consultes que més hem adaptat per evitar contagis, i encara tenim reduïdes les visites presencials”. O l’Atenció a la salut sexual i reproductiva (ASSIR), “un altre servei que sempre està molt sol·licitat i que ja ha recuperat el 75% de la seva activitat”, comenta. O l’infermer gestor de casos, qui durant la pandèmia “feia control telefònic a usuaris amb símptomes de la COVID-19, però ja torna a estar de gom a gom amb la patologia crònica”. O els dos treballadors socials sanitaris, que han atès les necessitats psicosocials de la població durant la pandèmia a través del teletreball, “però ja fa setmanes que també atenen presencialment”.

Carrera també fa menció especial a  l’atenció domiciliària que “intentem reforçar per repartir la càrrega assistencial i poder arribar a tothom que ens necessita. El divendres és el dia de la setmana que fem més controls i cures a domicili”, explica. Al CAP La Mina també es desplacen a domicili per a extraccions i PCR, ja que “el control del pacient crònic continua sent una prioritat per nosaltres”, valora. I, a més, al CAP La Mina “hem garantit l’atenció urgent, tan presencial com a domicili”.

La importància dels administratius sanitaris
La infermera especifica la importància de tots els perfils professionals del centre com els administratius sanitaris i els defineix com a “peces clau del CAP La Mina. Moltes vegades no tenen el reconeixement que es mereixen, però sense ells no podríem funcionar”. I detalla algunes de les seves tasques menys conegudes com la gestió de les agendes, el suport a les peticions i el material per a les proves PCR o són responsables del magatzem, juntament amb un tècnic en cures auxiliars d’infermeria (TCAI): “El seu treball és fonamental perquè la resta de professionals puguem treballar sense preocupar-nos que s’acabi el material a les consultes”, afegeix. En aquest sentit, una de les preocupacions dels professionals del CAP La Mina és “quedar-nos sense EPI (equip de protecció individual). Per això setmanalment portem un registre de tot el material que ens arriba”.

“Un dels nostres objectius en la desescalada és recuperar la intensa activitat comunitària. Per a mi no hi ha millor lloc per treballar que al barri de La Mina”.

L’experiència de l’Elisabet Carrera a #ICSfluencers ha coincidit amb un canvi a la direcció del centre: “Hem tingut una reunió d’equip per triar, mitjançant votació, els tres companys que van a l’entrevista de selecció. El procés ha de ser transparent i ha de seguir la normativa”, apunta. I uns dies després la metgessa de família Itziar Amilibia, “juntament amb l’administratiu Mariano Escribano i amb mi, a partir d’ara formem el nou equip directiu del CAP La Mina”.

El CAP La Mina es caracteritza per una intensa activitat comunitària i assegura que “un dels nostres objectius en la desescalada és recuperar-la”. Per això, després de l’estat d’alarma ja han celebrat alguna reunió amb altres agents del barri. I conclou: “Per a mi no hi ha millor lloc per treballar que al barri de La Mina”.

Baner_parlem_amb_GTBCN_entrevistes

Publicat el 7 Setembre 2020